poniedziałek, 30 stycznia 2012

Amnesia: Mroczny Obłęd - czyli strach po Szwedzku.

   Mrok, strach, amnezja... Właśnie te trzy aspekty najlepiej określają grę Amnesia: Mroczny Obłęd. Gdy po raz pierwszy ją odpalamy ukazane nam zostają wskazówki, które lepiej przeczytać, by w pełni odczuć klimat gry. Akcja Amnezji dzieję się w zamku Brennenburg, ulokowanego gdzieś we wschodnich Prusach. Baronem tegoż zamku jest Aleksander, którego głos przyjdzie nam słyszeć wiele razy podczas naszej rozgrywki. Przejdźmy teraz do wspomnianych wyżej aspektów.


   Mrok - jest nim pochłonięty cały zamek. Gdzie nie spojrzeć praktycznie nic nie widzimy. W grze pojawiają się dwa źródła światła, bez których nawet sam Chuck Norris nie przeszedł by tej gry. Są to krzesiwa oraz latarnia. Krzesiwa pozwalają nam na zapalenie wszelakich świec, kominków itd. Umieszczone one są w różnych miejscach, np. w skrzyniach, na półkach, na parapetach. Ich brak obniża szansę przeżycia w grze, powiedzmy o 40%. To samo tyczy się oliwy, która napędza latarnie. Jej rozmieszczenie również jest podobne jak rozmieszczenie krzesiw. Latarnia jest najważniejszą rzeczą jaką potrzebuje nasz bohater by przeżyć i ukończyć grę. Gdy nie posiadamy już oliwy i wyżej wymienionych krzesiw, oraz nie jesteśmy w stanie nic znaleźć, sugeruje rozpocząć grę od początku i zacząć oszczędzać.

   Strach - to słowo najlepiej opisuję Amnesie. Jest on wszechobecny, od rozpoczęcia rozgrywki, po sam jej koniec. Wraz z początkiem gry nasz bohater (przy czym my również) jest podatny na wszelkie bodźce strachu. Samo otwierające się drzwi, skrzypiąca podłoga czy dźwięk samoistnie grającego fortepianu są na porządku dziennym. W grze posiadamy zdrowie psychiczne, czyli poczytalność. Obniża się ona za każdym razem gdy za długo patrzymy się na przeciwnika czy przebywamy w ciemności. Poprzez spadek poczytalności obraz w grze rozmywa się, przez co utrudnia rozgrywkę. By nie pozwolić poczytalności spaść, co jakiś czas należy przyświecić sobie drogę latarnia bądź odpalić pobliską świecę. Przed wspomnianymi przeciwnikami należy się jak najszybciej schować, bądź wskoczyć na element dla nich niedostępny. W żadnym wypadku nie należy stawiać im czoła, ponieważ nie da się ich zabić i na dobrą sprawę, prawie zawsze Cię dogonią. Więc gdy tylko widzimy oponenta, chowamy się, czekamy aż odejdzie i kontynuujemy naszą podróż.

   Amnezja - jest to główny czynnik napędzający grę oraz tworzący fabułę. Daniel, bo tak ma na imię nasz bohater, po wypiciu eliksiru amnezji jak można się domyślić, traci pamięć. W trakcie przechodzenia gry, kolejno przypominamy sobie wydarzenia, które miały miejsce podczas naszego pobytu w zamku Brennenburg. Bohater posiada również zdrowie, które należy regenerować poprzez zażywanie specjalnego eliksiru - Laundanum.

   Co by tu więcej pisać. Gra nie jest przeznaczona dla ludzi o słabych nerwach oraz dla młodych graczy. Wszystko to przez mistrzowską grę cieni, świetne i zaskakujące wydarzenia oraz przez epickie elementy otoczenia. Nie pozostaje nam nic innego jak podziękować niezależnej, Szwedzkiej wytwórni gier - Frictional Games, za tak intrygującą oraz przerażającą grę jaką jest survival horror, Amnesia: Mroczny Obłęd.
 

1 komentarz: